T-Mobile

T-Mobile bellen via Wi-Fi hoe staat het ervoor?

T-Mobile Telefoonproviders

T-Mobile27 mei 2019, T-Mobile kondigt aan dat klanten kunnen bellen via 4G. Ruim drie jaar nadat KPN (2016) bellen via 4G beschikbaar maakte voor klanten, en twee jaar nadat Vodafone (2017) het lanceerde.

Het persbericht van T-Mobile, van die dag bevatte direct ook de aankondiging dat later in 2019 bellen via Wi-Fi zou worden uitgerold. Diensten die bij provider KPN in 2018 werd aangekondigd en uitgerold, en bij Vodafone al in 2016 voor (in eerste instantie) iPhones en niet veel later ook voor een aantal andere smartphones. Tele2 overigens biedt deze optie ook aan, dit al sinds 2018.

Bellen via Wi-Fi biedt “de” oplossing voor mensen die thuis of op kantoor, een slechte ontvangst (dekking) hebben maar wel een goed bereik met hun Wi-Fi Netwerk hebben. Deze optie biedt de mogelijkheid – indien de telefoon dit ondersteund – om telefoongesprekken te voeren via het Wi-Fi netwerk waardoor de bereikbaarheid vele malen beter zou moeten zijn.

Ruim één jaar na de aankondiging van T-Mobile maken wij de balans op;

Zakelijk versus Particulier

Zakelijke klanten kunnen wanneer deze beschikken over een abonnement bellen via 4G en Wi-Fi.
Consumenten kunnen gebruik maken van bellen via 4G, via Wi-Fi is het alleen voor een selecte groepje klanten beschikbaar en is ruim één jaar na aankondiging niet uitgerold voor alle consumenten.

Tussen beide zit overigens een zeer groot verschil;
– Zakelijke klanten kunnen hun voorkeur geven of ze liever bellen via Wi-Fi of via het mobiele netwerk. Wordt de voorkeur ingesteld op Wi-Fi, dan zal indien het toestel verbonden is met het Wi-Fi netwerk, per definitie gebruik worden gemaakt van het Wi-Fi netwerk. Wordt voorkeur mobiel netwerk gekozen, dan zal per definitie gebruik worden gemaakt van het mobiele netwerk. Is het mobiele netwerk niet beschikbaar, wordt indien WiFi beschikbaar is het gesprek via Wi-Fi opgebouwd.
– Consumenten kunnen alleen voorkeuren Ja of Nee kiezen. Wanneer de consument kiest voor “Ja”, zal indien er geen mobiele dekking is, een verbinding worden opgezet via WiFi – indien beschikbaar. Hierbij is voor de consument dus geen voorkeur/prioriteit te kiezen.

Nadeel en enige oplossingen voor slechte dekking voor de consument;

Het nadeel voor consumenten is en blijft dus, is de dekking bij T-Mobile onvoldoende en valt deze geregeld weg… bevatten telefoongesprekken veel echo’s of stottert deze? Dan heeft u als consument ook met Voice over Wi-Fi bij T-Mobile gewoon, pech!

Oplossingen?

  • Dekkingsklacht indienen en – indien door T-Mobile onderzocht en bevestigd – vervolgens genoegen nemen met:
    1) 20% compensatie op de abonnementsprijs.
    of
    2) Ontbinden van de overeenkomst.
  • Smartphone in vliegtuigmodus zetten, vervolgens Wi-Fi inschakelen zodat het toestel – indien geschikt – de mogelijkheid tot bellen via Wi-Fi activeert. Door het toestel in vliegtuigmodus te zetten kan de simkaart zich namelijk niet registreren op het mobiele netwerk en wordt er vanuit gegaan dat er geen mobiele dekking is. Hierdoor wordt VoWiFi alsnog geactiveerd.

Bellen via Wi-Fi

Links: T-Mobile, Keuze is eenvoudig Aan of Uit voor bellen via Wi-Fi.
Rechts: KPN, Vodafone, Tele2 (, T-Mobile Zakelijk) voorkeur kenbaar maken of u ‘per default’ wilt bellen via Wi-Fi of het mobiele netwerk.

T-Mobile heeft inmiddels laten weten dat voor consumenten de huidige opzet wordt aangehouden d.w.z. indien er dekking is – hoe slecht ook – zal Bellen via WiFi niet functioneren.

Bovenstaand oordeel is getest met de volgende toestellen;
– Samsung Galaxy S9
– Samsung Galaxy S10
– Samsung Galaxy A50

Conclusie

Wanneer u een slechte dekking heeft bij KPN, Vodafone, Tele2 en T-Mobile. Is het naar onze mening misschien beter te kijken welke provider over het algemeen de beste dekking biedt d.w.z. hoe is uw ervaring als u buitenshuis bent? Heeft u onderweg wel een goede dekking met de overige providers (KPN, Vodafone of Tele2) dan is het verstandiger om voor één van deze providers te kiezen. KPN, Vodafone en Tele2 bieden in tegenstelling tot T-Mobile namelijk wel de voorkeursoptie voor consumenten aan bij Wi-Fi instellingen.

LET OP!!! Het ontbinden van uw T-Mobile Go (mobiel) abonnement in het kader van dekkingsklachten, houdt overigens ook in dat u geen aanspraak meer kunt maken op klantenvoordelen. Heeft u een thuis abonnement bij T-Mobile, houdt er dan rekening mee dat de kosten met minstens € 15,00 omhoog gaan wanneer u gebruik maakt van T-Mobile Klantvoordeel (Uit & Thuis).

Alles over T-Mobile Voice over Wi-Fi: [Nieuws] T-Mobile klanten bellen vanaf deze zomer ook via 4G en wifi