ma. dec 9th, 2019

Toenemende aantal klachten bij T-Mobile Thuis door slechte routering.

T-Mobile

T-MobileEen toenemend aantal klanten van T-Mobile Thuis, klaagt sinds Vrijdagavond over een “merkbaar” slechter functionerende internet verbinding. Klanten ervaren verschillende problemen. Volgens AlleStoringen is er geen sprake van een storing – wel is het merkbaar dat het bij AlleStoringen wat onrustig is als het gaat om T-Mobile. Er speelt overigens wel iets heel anders wat van invloed is op de internetverbinding van vele T-Mobile klanten. Wat kunnen T-Mobile klanten merken?

– Een merkbare snelheidsverlies.
Lag tijdens de game-play.
– Sommige videostreamingdiensten, die blokken vertonen of zelfs volledig vastlopen.
– Moeilijk op te zetten verbindingen via FTP, SSH, VPN, VoIP etc.

Na onderzoek blijkt T-Mobile te hebben besloten haar vaste en mobiele data-verbindingen via Duitsland te laten lopen. Dit zorgt voor een hogere latency waardoor klanten een tragere verbinding ‘kunnen’ ervaren. Ook zijn er klanten die lag ervaren tijdens het spelen van games. Bij enkele streamingdiensten (zoals TV-Anywhere van T-Mobile) zijn eveneens problemen merkbaar. Mensen krijgen tijdens het kijken blokken in beeld, de stream schakelt terug op lagere (slechtere) kwaliteit en loopt op sommige momenten zelfs helemaal vast.

De eerste klachten waren vrijdagavond al snel te lezen via Tweakers.net en het eigen forum van T-Mobile. Op klachten van klanten werd via Twitter medegedeeld dat er helemaal niets bekend was over wijzigingen in de routering, er was zelfs geen enkele sprake over welk probleem ook! Naarmate het aantal klachten toenam, kwam T-Mobile met het verlossende woord “ik heb begrepen dat de rerouting geen problemen hoort te veroorzaken. Ik ga dit onderzoeken!”. Hiermee mogen T-Mobile Klanten er dus vanuit gaan dat T-Mobile zonder aankondiging haar routering heeft aangepast die voor een (groot) aantal klanten wel degelijk van invloed kunnen zijn op hun internet-ervaring.

Wat is latency / lag?

De latency bepaald voor gamers de game-ervaring. Hoe hoger de latency is, hoe groter de lag. Door een te grote vertraging is het spelen van multiplayer-games moeilijker of zelfs onmogelijk.

Bij het kijken van video’s via streamingdiensten is de latency eveneens belangrijk. Bij een te hoge latency is het bijna onmogelijk voldoende audio/video in het geheugen (buffer) op te slaan en ongestoord te kijken naar streamingdiensten. Je ziet dan blokken ontstaan. De hoge kwaliteit zie je op je beeldscherm veranderen in een steeds slechtere kwaliteit en zoals gisterenavond ook veelvuldig gebeurde, loopt vervolgens TV-Anywhere volledig vast.

Wat is routering?

De routering zorgt er (kort gezegd) voor dat vanaf je apparaat een zo kort en snel mogelijke manier verbinding wordt gemaakt met het doel welke je wilt bereiken. Dit wil je het liefst met zo min mogelijk verlies aan snelheid en zo mogelijk vertraging (latency). Nu lijden er natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar het feit is en blijft natuurlijk ten alle tijden, dat er vaak maar één weg is die het snelste en tevens ook nog eens het kortste is. Hierbij nemen we dan natuurlijk even niet het kostenplaatje mee.

 

Op dit moment is nog niet bekend of de route wijzigingen definitief zijn of niet. Wel heeft men de klachten gebundeld, en de klachten in onderzoek. Verwacht wordt pas dat er pas volgende week iets mee gedaan wordt aangezien de netwerk-specialisten in de weekenden niet werken (tenzij er een grote storing gaande is). Via diverse kanalen is sowieso zeker dat klanten deze veranderingen onacceptabel vinden – wat overigens logisch is daar van glasvezel wel verwacht mag worden dat de latency en routing goed voor elkaar is.

Visual Trace Route t-mobile.nl Visual Trace Route Tweakers.net


Ook op zondag 27 oktober 2019 is de routering ongewijzigd. Op nieuwe klachten/problemen van T-Mobile lijkt T-Mobile Webcare de betreffende problemen nog altijd te ontkennen, een groep mensen die op de hoogte zijn van de routeringsproblematiek reageren geregeld (terecht ‘gefrustreerd’) dat er wel degelijk problemen spelen.

T-Mobile Super Users, geeft te kennen dat nog niet met zekerheid kan worden gezegd dat de routeringswijziging definitief is. Er wordt op dit moment gerouteerd via het moederbedrijf. Het zou kunnen dat hiervoor gekozen is om kosten te besparen maar men durft dit niet met zekerheid te zeggen.

T-Mobile Super Users Replies



Update 28 oktober 2019 (10:50)

T-Mobile StatusT-Mobile verwijst hierbij naar het volgende bericht op T-Mobile Community. Ook op Twitter reageert T-Mobile inmiddels dat het probleem “as we speak” wordt onderzocht.

Update 28 oktober 2019 (18:15)

T-Mobile heeft inmiddels een bericht uitgestuurd op haar forum;

Brian T-Mobile Post

T-Mobile laat middels het bericht weten dat deze wijziging is doorgevoerd om het netwerk te verbeteren, vele klanten zijn het er echter over eens dat dit een commerciële uiting betreft aangezien het routeren van data via een ander land gewoonweg nutteloos is en zeker niet ten goeden komt van de klant.

Het netwerk verbeteren kan overigens op twee manieren worden geïnterpreteerd. De eerste is dat de consument erop vooruitgaat. De tweede is dat de consument er totaal niet op vooruitgaat maar wel T-Mobile – als in, lagere kosten in onderhoud van haar infrastructuur en het verkrijgen/behouden van peeringovereenkomsten.

De consument mag er met ingang van vrijdag dan dus ook vanuit gaan dat T-Mobile heeft gekozen voor de tweede optie, voor de consument wordt het er totaal niet beter op, maar juist slechter. Zo moeten content aanbieders toegang inkopen bij Deutsche Telecom alvorens u kunt genieten van een zo goed mogelijke streamingdienst (Netflix, Spotify, Videoland, DisneyPlus etc.).

Men werkt vanzelfsprekend hard aan een oplossing. Eerst moest een weekend worden overbrugt (waarin men natuurlijk vrij is). Op dag één (1) was het eerst belangrijk om de gehele werkdag na te denken hoe men de klant kon zoet houden. Het zoethoudertje is dan dus ook door Brian geplaatst op het T-Mobile forum. Zo kunnen de Netwerk Engineers toch nog even rustig genieten van hun ontspannen maandagavond. Dat is nog eens hard werken aan een oplossing (om de dag snel door te komen zeker?).

Inmiddels loopt het forum van T-Mobile en Tweakers verder vol met klachten van klanten die weinig vertrouwen meer hebben in een goede afloop. Steeds meer klanten nemen de stap richting de Autoriteit Consument & Markt om deze kwestie door hen te laten uitzoeken daar de stap van T-Mobile verdacht veel lijkt op het (via een grijs gebied) omzeilen van de netneutraliteit.

Copyright ProviderLijst© All rights reserved. | Newsphere by AF themes.